Manuál stáže školního metodika prevence (ŠMP)
Stáž v zařízení realizujícím programy primární prevence - strukturace stáže
Cílem je:
Cílem jednodenní praxe studentů specializačního studia, budoucích školních metodiků prevence ve středisku výchovné péče (dále jen SVP) či v nestátní neziskové organizaci realizující programy primární prevence rizikového chování (dále jen PPRCH) na školách je aplikace poznatků z oblasti primární prevence rizikového chování. Praxe je vykonávána jednotlivě či ve skupině studentů v příslušném zařízení.
Zařízením je následně myšleno: SVP a jiné organizace zaměřené na primární prevenci rizikového chování ve školském prostředí (tj. realizují programy PP RCH na školách na úrovni všeobecné, selektivní či indikované PP), nejčastěji se jedná o nestátní neziskové organizace, není to však podmínkou. Nedoporučuje se návštěva zařízení z oblasti sekundární či terciární prevence či léčby (např. K-centrum apod.), to není cílem stáže.
Obsahem praxe jsou náslechy a účast na preventivních, diagnostických a intervenčních programech či aktivitách, které v době praxe (v daný den) realizuje příslušné zařízení a kde je přítomnost studentů eticky možná. Zároveň je součástí stáže rozhovor s realizátorem programu – lektorem PP RCH a studium dokumentace programu.
Zápočet uděluje lektor v reflektivním semináři.
Forma průběhu stáže, termín:
Stáž budou realizovat po dohodě s vedením preventivního zařízení – regionálním Střediskem výchovné péče či spolupracující neziskové organizace.
Poznámka: dle zvážení můžete předat dopis od garanta CŽV.
Termín: únor 2015
Etické minimum:
Všichni zúčastnění jsou povinni mimo studium zachovávat mlčenlivost o skutečnostech a osobních informacích o klientech (žácích, rodinách, školách), které se dozvědí. Všichni zúčastnění se snaží o objektivní přístup, nepodjatost.
Na pracovišti budou naplněny tyto body:
- Vytvoření časového harmonogramu dne
- Prohlídka zařízení
- Náslechy na diagnostice, intervencích, programech, které jsou v daném dni k dispozici se souhlasem klientely (možno i sledovat realizovaný program na Vaší škole a následně realizovat stáž v zařízení)
- Rozbor manuálu programu, který zařízení používá, či rozhovor o programu, kde budou sledována konkrétní kritéria, viz níže (využijte všechny zdroje dostupných informací)
- Rozhovor s ředitelem či dalšími poradenskými pracovníky SVP/ lektory? (pokud lze) o činnosti, současných problémech, nejčastější klientele atd.
- Závěrečná zpráva ze stáže, která bude součástí portfolia a slouží jako podklad pro reflektivní seminář – závěrečná zpráva bude zahrnovat informace z bodů 1-5 a zahrnovat všechna kritéria o jednom realizovaném preventivním programu, viz níže
Konkrétní náplň stáže:
Studenti absolvují náhledy na preventivním pracovišti / v zařízení realizujícím prevenci. Stáže budou zaměřeny na standardní aktivity pracovišť v oblasti prevence, diagnostiky a intervence, příp. na nadstandardní činnosti zařízení, s cílem zvýšení informovanosti školních metodiků prevence o preventivních službách a programech poskytovaných regionálním zařízením. Školní metodik prevence by se měl seznámit předem s legislativou upravující činnost toho kterého zařízení, měl by se zorientovat v typické klientele a typických standardních činnostech toho kterého zařízení. Měl by evidovat formy, jak daný klient, tedy škola či rodina o poskytované služby / programy žádá.
Studující se seznámí s provozem zařízení, s regionem, kde zařízení působí, s objednavateli služeb (škola, rodina, stát), klientelou (žáci, škola, třída, rodina). Účastní se na náslechu všech aktivit, které konkrétní zařízení nabízejí pro žáka, rodinu a školu v daný den (volí některé z možností dle kapacitních a časových možností zařízení, A – E je volitelná, F je povinná vždy):
- Diagnostika – mapování potřeb škol v oblasti PP, pokud tak činí lektoři před realizací programu, event. diagnostika třídního klimatu
- Program všeobecné PP realizovaný ve vybrané škole či v místě zařízení, pokud to situace, etické zásady a běh instituce daného dne umožňuje.
- Programy selektivní či indikované prevence, pokud jsou realizovány, pokud to situace, etické zásady a běh zařízení daného dne umožňuje. (ve formě individuální či skupinové)
- Metodické vedení učitelů (školních metodiků prevence, třídních učitelů), probíhá-li daný den.
- Osvětová činnost (preventivní akce pro rodiče, žáky, veřejnost), probíhá-li daný den.
- Administrativní činnost – školní metodik prevence prostuduje pečlivě manuál preventivního programu a další dokumentaci (např. operační manuál zařízení, výroční zprávy apod., co je k dispozici), dle kterého preventivní zařízení pracuje/ realizuje program (mapuje detaily, viz níže)
Forma výstupu absolvované stáže
Výstupem je písemné vypracování zápisu ze stáže. Zápis je vypracován dle předem zadané struktury (viz níže). Titulní strana obsahuje: název, jméno, datum návštěvy a datum odevzdání, název kurzu. Celkem má písemný výstup cca 2 - 4 stran
- Úvod – kde jsou informace o tom, kdo, kde a kdy zařízení navštívil, název a adresa zařízení, jméno školitele a lektorů, s nimiž jste vedli rozhovory
- Následuje popis k jednotlivým bodům struktury manuálu stáže. Pro každé konstatování je třeba hledat důkazy, což znamená nejen popsat situaci, ale také jmenovat zdroj, z něhož informaci čerpáme, kde jsme se fakt dozvěděli. (např.ústní – rozhovor s odborným pracovníkem, písemný – spis, webové stránky, nástěnka apod.)
- Následuje popis k jednotlivým bodům struktury manuálu stáže. Pro každé konstatování je třeba hledat důkazy, což znamená nejen popsat situaci, ale také jmenovat zdroj, z něhož informaci čerpáme, kde jsme se fakt dozvěděli. (např.ústní – rozhovor s odborným pracovníkem, písemný – spis, webové stránky, nástěnka apod.)
- Závěr: zhodnocení, přínosy stáže pro praxi metodika prevence ve škole. Rozsah závěru je minimálně půl strany textu.
Struktura zápisu stáže:
(není povinná – pro vaší orientaci)
-
Pozitiva zařízení / SVP
Jaké jsou silné stránky poradny?
V čem zařízení vyniká? -
Celkový dojem
Jaké je klima zařízení?
Jak na vás zařízení působí?
Čím je specifické? -
Prostor pracoviště
Jak působí prostor zařízení? Nástěnky a zdroje a přístupnost informací?
-
Pracovníci zařízení
Kteří pracovníci působí v zařízení a co je jejich náplní práce? (vyjmenujte, popište každou pozici)
-
Klientela zařízení
Jaké typy škol spadají do péče zařízení?
Kdo tvoří klientelu zařízení? -
Studium programu
Jak jsou před realizací programu mapovány potřeby konkrétní školy v oblasti PP?
Na jaké úrovni pracuje program: všeobecná / selektivní / indikovaná PP? (odůvodněte)
Je to program specifické či nespecifické PP? (odůvodněte)
Na jaký typ / typy RCH se zaměřuje? (jeden typ či více propojeno apod.)
Pracuje interaktivně? Jak?
S jak velkou skupinou?
Jak pracuje program s pravidly a etikou na programu?
Jak je program evaluován?
Jak zařízení sleduje, zda je program efektivní?
Co vás na programu zaujalo?
Kolik program stojí a jak je financován?
Objednali byste tento program pro svoji školu? Proč? -
Zpráva z realizovaného programu PP
Zda a kdy a jakou formou dává zařízení zprávu o realizovaném programu škole?
Byla Vám srozumitelná zpráva z realizovaného programu?
Jsou některé termíny, které jste od pracovníků potřebovali vysvětlit?
-
Podklady pro IVýP - v případě SVP (pokud využívá, alternativní úkol)
Co/ jaké informace byste potřebovali jako školní metodik prevence vědět pro tvorbu Individuálního výchovného plánu, pokud ho zařízení využívá)
-
Komunikace s dalšími preventivními organizacemi v regionu
Jak má škola zmapovánu preventivní síť v regionu?
Kam se obrací v případě výskytu jednotlivých typů rizikového chování – mapujte jednotlivě. Jaké jsou návazné služby? -
Nadstandardní služby
Poskytuje zařízení nějaké nadstandardní služby?
Je součástí nějaké rozsáhlejší organizace? -
Webové stránky zařízení
Dostupnost informací o zařízení a o realizovaných programech
-
Náslech na programu (pokud byl realizován, jinak dle Manuálu / rozhovoru)
Jaký druh programu či intervence jste měli možnost sledovat?
Jaký odborník ji vedl a jaké metody / techniky používal?
Co vás na náslechu nejvíce zaujalo?
V čem je tato zkušenost podnětná pro vaši práci ŠMP? -
Náslech na jiné akci (pokud byl realizován)
Jaký druh jiné akce jste měli možnost sledovat?
Co vás na náslechu nejvíce zaujalo?
V čem je tato zkušenost podnětná pro vaši práci ŠMP?