Tematické okruhy k závěrečné zkoušce - vzdělávací program pro metodiky prevence
-
Systém pedagogicko-psychologického poradenství
Školská poradenská zařízení a školní poradenská pracoviště, místo školního poradenského pracoviště v poradenském systému a spolupráce s jinými institucemi (PPP, SPC, SVP), modely poradenských služeb poskytovaných školou, legislativní zakotvení poradenských služeb a školního poradenského pracoviště
-
Školní poradenské pracoviště, osobnost výchovného poradce - školního metodika prevence
Odborníci ŠPP a vymezení jejich činností a kompetencí, cíle ŠPP, modely ŠPP, spolupráce odborníků v rámci ŠPP, problémy ve spolupráci (v rámci školy, s jinými institucemi), legislativní zakotvení činností a služeb, poskytovaných jednotlivými odborníky ŠPP. Osobnostní charakteristiky, profesní kompetence výchovného poradce, náročnost práce výchovného poradce, etika v práci školního poradce (VP,SMP), práce s citlivými daty.
-
Poradenský proces
Vymezení poradenství a poradenského procesu, fáze poradenského procesu, cíle poradenských intervencí a jejich konkretizace, zásady přístupu ke klientovi.
-
Poradenská intervence
Vymezení, teoretická východiska intervencí, typy a techniky intervencí ve školním prostředí a konkrétně v práci metodika prevence (konkretizujte na příkladu podle vlastního výběru).
-
Poradenský rozhovor
Typy rozhovorů, funkce a cíle, uplatnění různých typů rozhovoru v práci výchovného poradce, zásady a přístup ke klientovi při vedení rozhovoru, techniky aktivního naslouchání, fáze poradenského rozhovoru, motivační rozhovory, sociální komunikace, verbální a neverbální komunikace
-
Žák z menšiny
Vymezení menšiny, obtíže žáků z menšin – oblast adaptace, vzdělávání, chování, sociokulturní handicap, vliv sociokulturního handicapu na obtíže žáka ve školním prostředí, diagnostika a intervence u žáků se sociokulturním handicapem.
-
Ohrožený žák – CAN
Týrání, zneužívání a zanedbávání dítěte – vymezení pojmů, formy týrání, zneužívání a zanedbávání, definice, rizikové konstelace, rizikoví dospělí, rizikové děti. Možné následky, možné projevy chování ve školním prostředí, možnosti a limity intervence výchovného poradce. Projevy psychické deprivace a subdeprivace dítěte a jejich význam pro další vývoj dítěte, spolupráce s odborníky a institucemi.
-
Problémové chování žáků ve škole
Specifika problémového chování vzhledem k věku dítěte (mladší školní věk, starší školní věk, adolescence). Poruchy chování - definice, symptomatologie, etiologie, diagnostika, diagnostická kritéria, prediktory špatné prognózy, typy poruch se špatnou prognózou (dezinhibovaná příchylnost v dětství, porucha opozičního vzdoru, nesocializovaná porucha chování), typy poruch s lepší prognózou (porucha chování ve vztahu k rodině, socializovaná porucha chování), vhodné přístupy, aktuální trendy - multidisciplinární spolupráce, individuální výchovné plány; Péče o žáky s problémovými projevy chování v SVP.
-
Žák se specifickou poruchou chování
ADHD, ADD – etiologie, spektrum projevů: neuropsychologické a behaviorální aspekty, diagnostická kritéria. Dítě s hyperkinetickým syndromem ve třídě - identifikace problému, diagnostika, spolupráce s rodiči a dalšími institucemi, možnosti výchovného poradce v oblasti intervence
-
Rizikové chování žáků ve škole
Typologie rizikového chování v oblasti primární prevence návykových látek. Projevy rizikového chování a základní poradenská / preventivní opatření, alkohol, tabák, návykové látky - možnosti prevence ve škole. Užívání návykových látek a závislost na nich. Příčiny. Nejčastěji zneužívané látky. Vliv rizikového chování na zdraví jedince. Důsledky užívání drog, infekční choroby, možnosti a hranice spolupráce školy a dalších zařízení/odborníků, statistiky a zdroje informací. Prevalence výskytu rizikového chování.
-
Primární prevence v podmínkách školy
Rizikové chování žáků, sociálně-patologické jevy - spektrum projevů, školská primární prevence rizikového chování, specifická a nespecifická primární prevence, všeobecná, selektivní a indikovaná prevence. Možnosti a spolupráce výchovného poradce a MP v oblasti prevence a intervence
-
Minimální preventivní program v podmínkách školy
Tvorba minimálního preventivního programu (MPP) v podmínkách školy, zohlednění specifik a potřeb školy (techniky tvorby programu, struktura MPP), spolupráce ve škole (provázanost s výukovými předměty), ale i s oblastním metodikem prevence, realizace a hodnocení (evaluace) MPP. Rozložení preventivního působení na základní škole – rozsah nespecifické a specifické primární prevence, rozložení prevence jednotlivých typů rizikového chování v průběhu základní školy
-
Základní parametry efektivního programu primární prevence
Co v prevenci funguje a nefunguje vzhledem k rizikovému chování, charakteristika preventivních programů, které mají účinný vliv na minimalizaci rizikového chování, zdroje relevantních informací. Různé způsoby práce s dětmi a mládeží. Základní rysy programu, který bych si objednal pro svou školu. Diskuse nad efektivitou peer programů a využívání „ex-userů“ v primární prevenci
-
Rodina ve výchovném poradenství
Rodina jako činitel socializace, obsahy rodinné socializace, attachment, typy attachmentu, funkce a funkčnost rodiny, vliv rodiny na osobnost dítěte, výchovné styly v rodině, rozvoj psychických socializačních činitelů dítěte. Spolupráce rodiny a školy na výchově a vzdělávání, specifika poradenské práce s rodinou
-
Krizová intervence
Krize, příčiny krize – vnější spouštěč krize (3 situační konstelace), vnitřní spouštěč krize, chování člověka v krizi, typy krizí, průběh krize, závažnost krize, fáze krizového stavu, řešení krize. Krizová intervence – principy a proces krizové intervence. Možnosti krizové intervence ve školním prostředí, spolupráce s odborníky.
-
Školní třída jako sociální skupina
Školní třída jako sociální skupina, pedagogicko-psychologické charakteristiky školní třídy jako sociální skupiny, nezávislé činitele, pozice žáků podle výkonnosti, vlivu, obliby a náklonnosti. Diagnostické možnosti výchovného poradce v oblasti sociálních vztahů a klimatu školní třídy, konkrétní diagnostické metody a jejich využití v oblasti prevence, intervence.
-
Práce se školní třídou
Cíle a možnosti práce s třídním kolektivem z hlediska sociálního klimatu a vztahů, možnosti využití diagnostických údajů o třídě. Alternativní možnosti diagnostiky a intervence – formy práce se třídou, využitelné hry, techniky, aktivity, vytváření pravidel ve třídě a práce s nimi, zadávání aktivit a jejich reflexe. Třídní setkání - nová forma práce se třídou: strategie vedení třídního setkání, metodický postup při vedení třídního setkání, skupinová diskuze.
-
Práce s narušenými vztahy ve školní třídě
Projevy narušených sociálních vztahů ve třídě, možnosti zachycení signálů negativních změn v kolektivu, význam screeningu, diagnostiky.
-
Šikana
Šikana jako onemocnění kolektivu, vymezení, vývoj šikany, proměny šikany u současné populace dětí a dospívajících, aktéři, intervence a náprava vztahů ve třídě: možnosti řešení šikany, učitel jako klíčový aktér při řešení šikany, následná práce se třídou, možnosti prevence narušení vztahů ve třídě.
-
Motivace žáka
Motivace lidského chování – potřeby, incentivy, vnitřní a vnější motivace, žákovská motivace k učení – poznávací, výkonová motivace, sociální, flow motivace, motivace a vůle, motivační problémy ve škole -nedostatečné rozvinutí potřeb, frustrace žákovských potřeb, nuda ve škole, strach ve škole, motivační konflikty, nadměrná motivace, možnosti výchovného poradce a metodika prevence v oblasti motivace žáků.
-
Školní úspěšnost/ neúspěšnost žáka
Význam školního výkonu, příčiny školní neúspěšnosti, zdroje školních problémů dítěte – rodina, škola, osobnost dítěte; prevence, intervence u školně neúspěšných žáků, možnosti výchovného poradce a metodika prevence v oblasti prevence, intervence u školně neúspěšných žáků.
-
Spolupráce rodiny a školy
Vztah rodiny a školy – socializační modus, vztahy institucí, kompetence rodiny a školy, způsoby komunikace, formy komunikace a typy kontaktů mezi rodinou a školou. Teorie socio-kulturního handicapu, role výchovného poradce v komunikaci rodina – škola, obtíže v komunikaci, funkce žákovské knížky v komunikaci, typy rodičů - pohled školy, hledisko zájmu o dítě.
-
Autodiagnostika, sebereflexe učitele
Autodiagnostické postupy jako nástroj sebereflexe, význam sebereflexe v práci učitele, Využití autoevaluace při vnitřní evaluaci školy, autoevaluační strategie, metody.
-
Stereotypy v pedagogickém prostředí
Stereotypy v pedagogické prostředí, možnosti jejich oslabování, genderové stereotypy.
-
Krizový plán školy při výskytu rizikového chování
Jak ošetřit prostředí ve škole, pracovníky, žáky, rodiče, aby minimalizovala rozvoj rizikového chování. Krizové plány pro jednotlivé typy rizikového chování. Síťování v oblasti primární prevence – návazné služby v primární prevence, kam odkazovat v případě výskytu rizikového chování.
Literatura
VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Praha: PedF UK, 2013, ISBN 978-80-7290-710-6
VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství II. Praha, PedF UK, 2013, ISBN:978-80-7290-629-1
Doplňující a rozšiřující literaturu naleznete v jednotlivých kapitolách a ve studijních oporách