Rodina v pedagogicko-psychologickém poradenství

  • Případová studie žáka s problémovým rodinným zázemím
  • Analýza rodinného prostředí žáka
    1. prostřednictvím diagnostiky výchovného stylu rodiny (Čápův dotazník výchovného stylu)
    2. z hlediska žákova prožívání (ADOR – vhodné pro žáky II.stupně)
  • Diagnostika vztahu k poznání – poznávací bilance.

Motivace žáků k učení

(kontakt - Doc.PhDr.Isabella Pavelková, CSc., JFPavelka@volny.cz)

  • Motivace žáků k učení na ZŠ (G, SOŠ). (Výzkumná sonda mapující stav žákovské motivace - podíl na širším výzkumu pohnutek k učení který je na katedře realizován).
  • Výkonová motivace žáků (výzkumná sonda - podíl na širším výzkumu, který je na katedře realizován).
  • Možnosti využití autodiagnostických postupů v práci výchovného poradce (přínosy pro vnitřní evaluaci školy).
  • Žákovská nemotivovanost, motivační krize ve vztahu ke škole – profesnímu sebeurčení. (Zmapování stavu a analýza příčin).
  • Žákovské připisování příčin úspěchu a neúspěchu. (Výzkumná sonda).
  • Vztah žáků (studentů) k budoucnosti a jejich profesní orientace. (Výzkumná sonda).
  • Instrumentalita školní práce (učení) z hlediska budoucích cílů (profesní volby). (Výzkumná sonda).
  • Učitelova subjektivní zodpovědnost za úspěšnost a neúspěšnost jeho žáků. (Výzkumná sonda).
  • Možnosti využití různých vztahových norem ve škole (při hodnocení). (Experiment).

Práce se školní třídou jako skupinou

  • Pedagogické vedení problémové školní třídy:
    • restrukturalizace sociálních vztahů ve třídě
    • varianta a) 12-13 leté žáky b) 15-16 leté
  • Diagnostika školní třídy. Získání základních pedagogicko-psychologických charakteristik údajů o třídní skupině. Funkce třídního učitele při vedení třídy. Vypracování ročního plánu třídních setkávání.
    • varianta a) 2.-3. tříd, 3.-5. třída
    • varianta b) 6.-8. třídy
    • varianta c) středoškolské třídy
  • Metodické vedení třídních učitelů na 2. stupni základní školy
    • Vypracování ročního programu setkávání třídních učitelů ve spolupráci se školním psychologem nebo PPP (srpen – půldenní soustředění) + 5x setkání: celkem 18 hodinový kurz

Specifické poruchy učení

  • formy podpory žáků s SPU na našich školách
  • přístupy k žáků s SPU na 1. stupni, na 2. stupni, na střední škole
  • emoční a sociální problémy žáků se SPU a jejich dopady na práci učitele
  • spolupráce s rodinou při nápravě SPU
  • možnosti terapie jednotlivých typů SPU v rámci školy
  • kazuistiky žáků s SPU - průběh péče, podíl učitele na terapii, úloha VP při řešení problémů žáka
  • Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami na našich školách (žáci zdravotně postižení, zdravotně znevýhodnění, sociálně znevýhodnění)
  • spolupráce výchovného poradce se školním speciálním pedagogem a psychologem

Profesní orientace

(kontakt - Mgr. Eva Chalupová, echalupova@seznam.cz)

Nadaný žák

Doc.PhDr. Lenka Hříbková, CSc.

  • Pedagogicko-psychologický pohled učitelů na vstup nešestiletých dětí do 1.ročníku ZŠ
  • Přijímání žáků na víceletá gymnázia – vyhledávání nadaných
  • Tvorba systému vyhledávání nadaných na ZŠ (nebo SŠ)
  • Ověření pedagogických metod k vyhledávání nadaných na ZŠ (nebo SŠ)
  • Podpora rozvoje nadání dětí na běžné základní škole (možnosti a limity)
  • Individuální vzdělávací plán (modelový příklad zpracování 1 tématu
  • v předmětu aprobace vyučujícího)
  • Akcelerační a obohacující aktivity pro nadané děti na ZŠ (nebo SŠ) – možnosti a problémy
  • Rozbor problémů nadaných žáků na ZŠ (nebo SŠ) a způsoby jejich řešení
  • Spolupráce rodičů nadaného dítěte se školou
  • Formy výchovně-vzdělávací péče o nadané děti na základní škole.
  • Problematika přijímání žáků na víceletá gymnázia – problematika vyhledávání nadaných.
  • Individuální vzdělávací plán (modelový příklad zpracování 1 tématu v předmětu aprobace vyučujícího).
  • Možnosti a úskalí obohacujícího školního vzdělávacího programu pro nadané.
  • Rozbor problémů nadaných žáků na víceletém gymnáziu.
  • Rozbor problémů nadaných žáků na běžné základní škole.
  • Mimoškolní a školní obohacující aktivity pro nadané (lokální možnosti a návrh vzájemné kooperace)

Krizová intervence

  • Problematika práce se skupinou/třídou – možnosti zvyšování koheze

    Práce by se měla zaměřit na percepci práce pedagoga s třídou – v konkrétní ilustraci popsat mechanismy, které při práci působí, role, které jednotliví účastníci zastávali, postupy, které pedagog zvolil a jejich účinnost – ve srovnání s teoretickými východisky.

  • Agresivita ve škole a možnosti krizové intervence

    Závěrečná práce by měla dokladovat práci pedagoga při zvládání agresivních projevů žáků, které postupy pedagog použil, které vyloučil jako neproduktivní / případně kontraproduktivní. Práce by se měla zaměřit na spektrum možností řešení při zvážení dopadů na jednotlivé účastníky, zvážit možnosti a limity krizové intervence v této oblasti.

Gender

Mgr.Irena Smetáčková

  • Vztahy mezi dívkami a chlapci na 2. St. ZŠ
    • Konstituování dívčí a chlapecké kultury a vyjednávání vztahů mezi nimi
    • Popis fungování jedné třídy na základě sociometrického dotazníku a pozorování
  • Shody a rozdíly ve vztazích dívek a chlapců s vyučujícími ( učiteli)
    • Na 2.stupni ZŠ
    • Metody práce budou upřesněny
  • gendrově atypická volba povolání
    • Případová studie žáka či žákyně, kteří si zvolili studijní obor s převahou studujících opačného pohlaví. ( kazuistika)

Témata

dr. Viktorová

  • Nove formy v komunikaci s rodici.
  • Ctenarstvi a jeho vývoj
  • Poznatkove bilance. "Co jsem se ve škole naučil"